Forum porozumienie.forumoteka.pl Strona Główna porozumienie.forumoteka.pl
Opis Twojego forum
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

UZASADNIENIE PON DO PROJ. USTAWY -przek. do sejmu 10.09.08

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum porozumienie.forumoteka.pl Strona Główna -> Komunikaty zespołu ds. prac nad ustawą Kombatancką
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sławomir Karpiński



Dołączył: 23 Cze 2008
Posty: 149

PostWysłany: Sro Wrz 24, 2008 3:08 pm    Temat postu: UZASADNIENIE PON DO PROJ. USTAWY -przek. do sejmu 10.09.08 Odpowiedz z cytatem

opracowanie ;

Janusz Bąk i Sławomir Karpiński


U Z A S A D N I E N I E


W sprawie potrzeby nowelizacji ustawy z dnia 23 lutego 1991 r. o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego (Dz. U. Nr 34, poz. 149, z późn. zm.), zwanej dalej Ustawą.

Ustawa od chwili uchwalenia była nowelizowana już siedem razy, a najważ-niejszym skutkiem wprowadzonych zmian było poszerzenie podmiotowego i przedmiotowego zakresu jej obowiązywania.

Ostatnia nowelizacja, dokonana ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego (Dz. U. Nr 191, poz. 1372), spowodowała objęcie przepisami Ustawy represyjnych orzeczeń, wydanych w związku z działalnością niepodległościową, prowadzoną w okresie 1956 – 1989, w tym w szczególności orzeczeń, które przybrały formę decyzji o internowaniu w związku z wprowadzeniem w dniu 13 grudnia 1981 r. stanu wojennego.

Pomimo wprowadzanych systematycznie zmian Ustawa zawiera jednak sze-reg niewłaściwych uregulowań pewnych kwestii prawnych, co sygnalizowały po-słom niezadowolone z takiego stanu rzeczy środowiska organizacji niepodległościo-wych, m. innymi Porozumienia Organizacji Niepodległościowych (skupiające 36 organizacji) oraz Porozumienie Organizacji Kombatanckich i Niepodległościowych w Krakowie (22 organizacje).
Podkreślić należy, że szczególnie boleśnie niedostatki Ustawy obnażyła praktyka orzekania przez sądy o odszkodowaniach na podstawie jej przepisów, a zwłaszcza całkowite przerzucenie na nie konieczności ustalenia ekonomicznego ekwiwalentu in fine … za działalność niepodległościową.
Zainteresowanie kolejną nowelizacją Ustawy okazali posłowie VI kadencji, kilkakrotnie występując z interpelacjami do Rządu, o podjecie inicjatywy ustawo-dawczej. Z wnioskiem do Premiera o nowelizację ustawy lutowej w dniu 17 lipca 2008 wystąpił również Rzecznik Praw Obywatelski ( znak; RPO – 593492-II / 08 / JML )
Zdaniem posłów wnioskodawców, jak i środowisk organizacji niepodległo-ściowych Ustawa w sposób rażący narusza prawa obywatelskie, wynikające z Kon-stytucji RP. Dzieli środowisko działaczy niepodległościowych, nie przyznając wszystkim działaczom Solidarności z lat 1980-89 równych uprawnień do ubiegania się o odszkodowania i zadośćuczynienie. W sposób bezzasadny, i odbiegający od ogólnych uregulowań prawnych - Ustawa ogranicza termin ubiegania się o odszko-dowanie. Nie wprowadza odpowiedzialności karnej za niesłusznie pobrane odszko-dowania przez byłych pracowników i tajnych współpracowników organów przemo-cy - służb specjalnych.
W świetle przepisów Ustawy - nie mają możliwości ubiegania się o zadość-uczynienie i odszkodowanie osoby, które były represjonowane za działalność opozy-cyjną w sposób inny niż przez ukaranie orzeczeniem oraz osoby zmuszone sytuacją do ukrywania się, i w związku z tym nie były aresztowane i internowane. Dotyczy to np. osób, które pod wpływem represji SB za działalność związkową zostały zmuszo-ne do zwolnienia się z pracy – niekoniecznie na podstawie wypowiedzenia ze strony zakładu pracy. Ustawa nie reguluje także uprawnień odszkodowawczych osób ska-zanych na podstawie ukartowanych zarzutów kryminalnych, np. pamiętne rzekome „kradzieże majątku związkowego”, a także uprawnień osób, przeciwko którym prowadzono w ramach represji sterowane sprawy karno-skarbowe. Nie można także pominąć, osób represjonowanych w specjalnych obozach wojskowych w latach 1982-83. O zadośćuczynienie nie mogą ubiegać się również rodziny zamordowanych.
O odszkodowanie i zadośćuczynienie nie mogą ubiegać się również te osoby, które zostały skazane prawomocnymi wyrokami, a które w latach 90-tych z wniosku prokuratury – miały te wyroki m. innymi uchylane.
Uregulowania wymaga także kwestia nieprzedawniania się roszczeń odszko-dowawczych uzyskanych na podstawie przedmiotowej Ustawy. Z powodu niewie-dzy prawnej lub emigracji z kraju, wielu poszkodowanych nie wystąpiło w określo-nym terminie z wnioskiem o odszkodowanie, a zatem bezpowrotnie utraciło możli-wość dochodzenia rekompensat, słusznych zarówno w aspekcie moralnym, jak i ekonomicznym.
Założenia projektu nowelizowanej ustawy porządkują prawo i wychodzą na-przeciw oczekiwaniom środowisk organizacji niepodległościowych.
Do chwili złożenia poselskiego projektu nowelizacji ustawy, nie wpłynął do laski marszałkowskiej, rządowy projekt zmian ustawowych.

Uchwalenie nowelizacji Ustawy stało się pilne, ponieważ ostateczny termin składania na jej podstawie większości wniosków odszkodowawczych , upływa 18 listopada 2008 r.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum porozumienie.forumoteka.pl Strona Główna -> Komunikaty zespołu ds. prac nad ustawą Kombatancką Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum